När Solme för några år sedan behövde ny webbplats för AVIX, vände de sig till Resultify. Det initiala målet var att lansera en modern sajt som var både responsiv och sökmotoroptimerad. Samarbetet inleddes med en strategisk fas, med analyser av behov, målgrupper och konkurrenter.
- Vi såg snabbt att det fanns möjlighet att utveckla branschens bästa sajt, och siktade in oss på det. Den nya webbplatsen byggdes i TYPO3, på en nivå som tekniskt, funktionellt och visuellt låg högt över vad som är vanligt för den här typen av B2B-sajter, säger Pablo Magana, kundansvarig på Resultify.
Rätt digital plattform för global etablering
AVIX är en nischad programvara för tillverkningsindustrin. Den har ökat stadigt och är sedan flera år väl etablerad bland stora svenska industribolag.
- Det var därför strategiskt viktigt att nå ut globalt, vilket krävde rätt digital plattform. Vi såg webbplatsen som en klok satsning som skulle öppna dörren ut mot nya marknader, säger Christian Ehrensvärd, Digital Strategy Manager på Solme AB.
Resultat högt över förväntan
Under de fyra år som gått sedan lanseringen har avix.eu visat att man kommer mycket långt med en riktigt vältrimmad sajt och ett relativt enkelt nyhetsbrev. Inga andra aktiva marknadsföringsåtgärder har genomförts, eftersom man inte velat annonsera sig till trafik utan bygga marknaderna långsiktigt - och resultaten har varit lysande hela vägen.
- Ca 40 procent mer trafik till sajten på fyra år
- 198 procent mer trafik från den strategiskt viktiga USA-marknaden
- 70 procent kortare site-laddningstid utanför EU på ett år
- 100 procent fler leads från 2017 till 2018
Nära samarbete för löpande optimering
Sedan lanseringen har webbplatsen utvecklats kontinuerligt, både tekniskt och med mätning/analyser för allt skarpare innehåll samt andra aktiviteter för att optimera trafikflödena. Christian Ehrensvärd värdesätter den dialog som hela tiden funnits:
- Samarbetet har betytt mycket för oss och Pablo Magana har varit en värdefull rådgivare. Det känns tryggt att möta god kompetens inom alla aktuella områden. En sak jag uppskattar särskilt mycket är transparensen vad gäller kostnader. Det kommer inga överraskande fakturor längs vägen utan eventuella avsteg från offerten kommuniceras tydligt och i god tid.
Satsar ännu mer framåt
Webbplatsen är rent tekniskt förberedd för ytterligare funktionalitet som förbättrar besöksupplevelsen, och har en infrastruktur för att enkelt sätta upp och lokalanpassa egna sajter på nya marknader.
- Nu har vi kommit till en punkt där det syns väldigt tydligt att webbplatsen verkligen skapar resultat. Framåt har jag därför fått möjligheten att fokusera helt på detta arbete, vilket kommer att generera ännu bättre resultat, avslutar Christian Ehrensvärd.
Läs mer här: https://www.resultify.se/blogg/fler-leads-for-avix/